9 december 2006

Varför ha bråttom

Det är så skönt att det är lördag nu, eller senare idag, efter sömnen. Just nu är det väldigt fredagssent - eller lördagstidigt - men tidningen damp inatt ned redan före 4. PANG PANG PANG låter det när brevlådorna smäller igen. Sadistbrevbärare! Själv skulle jag ha smugit in tidningen, rädd att skrämma eller väcka folk i onödan.

- Man hinner väl inte hålla på och tänka så, menade dottern.
- Vaddå hinner? Man har ju bara ett visst antal tidningar att dela ut och det är väl ingen som hänger på låset klockan fyra, sa jag.
- Det är klart att man vill bli klar och komma hem.
- Jo, det är klart.

Men är det så klart? Är det alltid så viktigt att bli klar snabbt för att man stressat sig genom jobbet. Tänker på bilisterna som jagar fram för att vinna några minuter, och kollegorna som inte "hinner" prata på hela dan, för att de tänker uträtta ärenden klockan halv fem istället för halv sex. Fast om jag var tidningsutdelare i decembernatten skulle jag nog också längta hem.

3 kommentarer:

  1. Läste en gång att man skulle tänka "vad ska jag gora med de dar minuterna jag tjänar på att jäkta" och jag brukar verkligen tänka så och det funkar !!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det funkar.

    Jag hörde på Efterlyst att värdetransportrånarna drömmer om att dricka coctails på en fjärran stränder med brudar omkring, och det är det dom ska göra för pengarna.

    Det är bara det att det inte kostar flera miljoner att åka på charterresa, speciellt som de är så rastlösa och att de inte skulle stå ut många dagar innan det var dags att råna nåt igen.

    SvaraRadera
  3. Man kan ta det ett steg till och faktiskt tanka oj nu FICK jag nagra minuter och da ska jag passa pa att tanka pa just det dar lilla problemet eller annu hellre nat bra som ocksa behover funderas pa.

    SvaraRadera