14 december 2006

Flyget inget för miljövänlig familj

Flyget - en miljöbov. DN får idag på tidningens förstasidan en jättemiljövänlig liten familj att känna skuldkänslor över sin, förmodligen enda, Thailandsresa och maten de äter.

Jag förstår i och för sig inte DN:s som lägger ut en sån "nyhet" som enda nyhet på tidningens förstasida, men när man går in på dn.se för att länka till artikeln har de gömt artikeln någonstans, eller valt att inte lägga ut den. Det är förvånansvärt att man kan ha en sån olikartad nyhetsvärdering mellan pappers- och nätupplaga. Och om jag var skribent skulle jag vilja att artiklar kunde återanvändas och läsas senare, men så tycker inte DN.

Tillbaka till lilla familjen, som inte har bil, som återvinner och har energisnåla vitvaror. Deras största koloxidbidrag på ett år är den enda flygresan. Men hur mäts det? Utsläpp delat med antal passagerare, eller? Huga vilka miljöbovar affärsmännen måtte vara som titt som tätt flyger hit och dit, med många mellanlandningar, i nästan tomma plan. Själv har jag flygit 5 x t/r i år.

Hm. Vi får väl börja bila eller åka buss till Thailand istället. Åkt buss till Indien har jag gjort förut. Det tog en månad dit och två månader hem.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar