24 september 2006

Är det Olga Offshore jag pratar med?

Förr i tiden svarade man när det ringde i telefon. Telefonsamtal var viktiga saker.

Min mormar svarade alltid med telefonnumret:
- föttiett sextio femtiåtta.

[Goddag yxskaft. Jag vet. Jag ringde precis dom siffrorna, tänkte man]

Mina föräldrar sa att det var korkat att svara med numret, man skulle svara med efternamnet. Numera svarar de flesta väl med förnamnet, och hela namnet om man är på jobbet.

Nu ringer det. Jag kollar nummerpresentören. Vem f*n har det numret, tänker jag. Och svarar inte. Okända nummer är nästan alltid telefonförsäljare eller organisationer som vill ha pengar.

Då hinner man inte säga något förrän uppringaren vill veta vem man är och man hinner aldrig säga nejtack förrän de presenterat hela erbjudandet.

- Är det Olga Offshore jag pratar med? Jag har ett fint erbjudande att helt gratis att pröva på våra fina sockor och det kostar ingenting förutom porto och...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar