18 februari 2006

Packad för resan

För några dar sen skrev nån tidning att en "artist" uppträtt stupfull i kabinen på hemresan från Goa. Hon hade bland annat bråkat med medresenärer och haft sex med sin pojkvän på flyget.

Det var inte så länge sen ett plan fick vända halvvägs mot Thailand och lämpa av en berusad man, som gått bärsärk i kabinen och till slut övermannats av passagerare och kabinpersonal ihop. Han skulle till Thailand och gifta sig, men hamnade istället i finkan med upp mot en halv miljon i böter att vänta.

Det är inte kul med asfulla medpassagerare. Som blir sura om man inte vill parta. Som inte kan sitta stilla. Som är på och på och på.

- Men kom igen nu FÖRFAN... va FAN e partyt? Djävla torrbollar! Gumman, du e ju söt ju, kom igen!

Var på en veckas semester på Kreta för några år sen, och rätt tidigt på morgonen gick flyget från Heraklion. Jag hade haft en lugn semester efter en uppslitande skilsmässa, och kände mig lite återhämtad och utvilad. Satt på ytterplatsen i mittenraden. Sätena bredvid gapade tomma, sånär som på fyra plastkassar förbeställd sprit som väntade på några som verkade försenade.

Sist av alla kom ett äldre par invinglande, med ytterligare tax-free-påsar med sig. De stank som om de supit dugnet runt i två veckor utan att tvätta sig. Det stod en odör av gammal sprit runt henne, och han stank också som av gammalt bajs i byxan. Ja, man rynkar hela ansiktet vid tanken, eller hur.

Så fort personalen hjälp paret att få upp kassarna i hyllan ovanför och på med bältena lyckades de ändå hala fram en ny flaska vodka och hällde skrockande i sig så mycket det gick. Jag bad personalen om en annan plats. Det luktade så jävla illa. Personalen förstod läget, men planet var helt fullt och redan försenat på grund av fylleparet. Jag lutade mig ut över gången och försökte få luft...

Efter en stund kom maten. Efter en liten stund spydde fyllkärringen över sig själv och sin matbricka, och satt sen där och gnällde och hade mage att klaga över allt. Nej, det var så äckligt.

Jag tycker det är helt rätt att folk som är packade vid boarding inte ska få följa med.

1 kommentar:

  1. Håller absolut med, jag skrev i min blog om denna händelse med thailandflyget, som tur var reste jag inte då, men om det är någonstans som man ska visa hänsyn till andra så är det väl på ett fullsatt flygplan!
    Jag kan t.om sträcka mig till att tycka att det inte ska säljas alkohol på planet och om man måste blåsa vid boarding, fine for me!
    Kan man inte klara sig utan alkohol på ett dygn så behöver man nog hjälp!
    Ha det bra!

    SvaraRadera