22 februari 2006

Bara damer och herrar

Vinter-OS ger mediasemester för oss lite sport-ointresserade. Dom bara åker och åker. Så fort jag slår på tv:n verkar det vara samma typ som sitter där på pinnen högst upp i hoppbacken och precis ska åka ned, eller nån prinsessklädd kvinna som utför dödsföraktande hopp på isen - utan vare sig hjälm eller knäskydd. Man pallar ju inte titta.

Bristen på informationsgrafik är talande. Även om ljudet är av borde man kunna få ett hum om vilken sport det är, om det är direktsändning eller repris, kval eller final, och få siffror som går att läsa på soffavstånd. Som skidåkningen just nu, ett gäng på 7-8 killar spurtar på skidor ute i ingenstans och allt man ser är tidtagning i nedre hörnan. De upphetsade reportrarna skriker bara: Kom igen nu Mikael! Jaha, det är Mikael.

Damerna lyckas visst bättre än herrarna i Torino.

Pingvinpåverkad Anja Pärsson
Pingvinpåverkad Anja Pärsson?

- Mina damer och herrar, Ladies and Gentlemen, jag har äran att få presentera konungariket Sverige, där orden för "man" och "kvinna" är så hyperladdade att de ofta inte kan användas i dagligt bruk, utom i några få sammanhang.

När man bokar resor brukar man tvingas välja kön och valet står mellan man och kvinna. Inte mellan herre och dam. Tack för det. När jag bokade nyligen skulle man däremot välja mellan Fru och Fröken. Jag blev helt ställd. Fröken Como eller Fru Como? Inte kan man återgå till frökenstadiet efter att ha varit fru? Fri-fru. Tönteri är vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar