5 januari 2006

Hemligt på datorn?

Hur skulle du tycka om att jag skulle gå in i din dator och börja leta helt planlöst?

Nehä?

Här tycker folk olika. En del säger att jag måste, andra att jag inte får.
Jag säger att jag inte ska snoka, jag ska bara rädda foton och grafikkonst, och kolla om något ser konstigt ut, som t ex att filer mellan vissa datum raderats. Sen ska jag ta ut hårddisken och lägga till exempel i bankfack.

Att få en riktig analys av vad som hänt på en dator finns firmor till som polisen använder när det är riktigt viktiga personer som dött. Kostar visst 20000 i timmen. Då existerar inte ordet RADERAT över huvud taget. Hårddisken kan vara omformaterad flera gånger, men datat kan ändå spåras och läsas.

Snoka känns bara som en feltolkning. Har man som jag gått igenom varenda papper och pryl och pryttel i lägenheten intill varenda bortglömt hörn, så finns inte många såna hemligheter kvar. Och andra har gått igenom alla ekonomiska transaktioner intill minsta bankomatuttag, och polisen hade datorn i åtta veckor. Jag tror inte att hemligheterna finns i datorn.

Hemligheterna vet ni alla var ni har. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar