18 januari 2006

Gnagaren och jag till Karribien

Det har kommit fler män in i landskapet på kontoret, bland annat en enormt stor och bullrande tysk samt lite lösa manskonsulter som springer in och ut och försöker ta ens stol när man går på toa. Gnagaren vill nog inte tugga sådär högt när det kommit in så mycket mansfolk in i närzonen.

Hörde henne berätta att hon ska på "karribbisk vekejtjen". Hjälp tänkte jag. Hon ska väl inte dit jag ska... eller tror jag ska. Sen kunde jag pusta ut:
Virgin Islands.

Gick sen till bokhandeln och valde mellan guideböcker till hela Sydamerika och guideböcker till de karribiska öarna. Men slog till på Lonely Planets Venezuela. Förutom att jag läst mig igenom Jamaica för några år sen och kan till exempel Negrils karta i huvudet, så har jag också läst The Rough Guide to The Maya world, vilket gör att jag tror mig ha varit runt i hela södra Mexico, i Guatemala, Belize och följt kusten en bit in i Honduras och stuckit ut på diverse dykturer på öarna.

Billigt och bra. Runt 300 per tripp. Lite mer kanske.

2 kommentarer:

  1. Du verkar vara rätt berest, så jag chansar på att fråga dig en lite akut fråga.
    Har du varit i Tunisien? Jag funderar på att åka t.ex dit med mina tonårsdöttrar. Det verkar så billigt där, men vet inte om det finns nåt mer att göra än att bada eller hur det annars är där.
    Det låter förstås billigare med dina bokresor =) men jag tror inte tjejerna skulle bli så impade av en bok istället för resa!!

    SvaraRadera
  2. Jag räknar med att jag är rätt ensam om att bli hög på att läsa Lonely Planet-böcker...

    Nej, Tunisien har jag inte åkt till nån gång. Just nu är det säsong att åka längre bort, som Thailand eller västindien, men resan till Turkiet i april med tonåringar var en hit. Alanya. Dels hade turistsäsongen inte börjat och folk var väldigt roliga, dvs de som var jämnåriga med mina tonåringar, som då var 17 och 20.

    Har själv haft funderingar på Marocko och Agadir och Egypten, men har inte en susning. Thailand är ett måste, måste jag säga...
    Har du inte varit i Thailand så är det nog ett bra läge. Alla älskar Thailand.

    SvaraRadera