3 december 2005

Typografisk bekännelse

Vet ni var jag pryade som 14-åring?
Svar:Norstedts lärlingssätteri. Jag handsatte läroboksbaksidor åt Liber i två veckor. Var med den allra sista kullen som utbildades.

Vet ni vad jag gjorde innan persondatorerna kom?
Svar: Beställde fotosättningar och stod och fäste vaxade original vid härliga ritbord, och levde med skalpeller. Man skar ut ord och bytte plats på dem när ändringar kom i sista minut.

Vet ni vem jag gått på kurs hos?
Svar: Carl Fredrik Hultenheim. Stenålderstypografguru, en förlegad blytyp [pdf], vars kurser många reklambyrå-AD:ar och "kreatörer" måste gå på för att veta vilka typografiska lagar de ska försöka trotsa.

Och ändå får jag inte till brödtexten som jag vill ha den. Hielp. Ser det konstigt ut är det för att jag försöker hitta rätt ställen i mallen och chansa på koden.

2 kommentarer:

  1. Det är som farmor sa: man har ju varit med om en del...

    Hon föddes 1908 och var glasklar i huvudet i 90 år.

    SvaraRadera
  2. Hej, Åh, Carl Fredrik Hultheims typografikurs. Jag söker feberilt efter hur man kan anmäla sig till en sådan kurs. Har du några tips? Maila mig! hej@linnl.se HEJJS! /Linn

    SvaraRadera