29 december 2005

Helspänt om beskyddarverksamhet

När jag ändå sitter på helspänn och tror att störningsjouren ska komma och säga åt oss att sluta viska, så kom jag att tänka på ett nyhetsinslag i tv-nyheterna under kvällen. Att väga mot vår granne som inte tål ett knyst.

Det var en restaurangägare, som vägrat ta emot så kallat "beskydd", och nu ger upp och säljer restaurangen, efter att ha fått bilen uppbränd.

Undrar hur utbredd den så kallade beskyddarverksamheten egentligen är, och googlar på ordet och får upp en text av Annika Tiger, som skriver att hon just googlat på ordet. Hon nämner det här parets restaurang och en DN-artikel.

I den står det att "gängen" mutar in stadsdelar som revir för sin verksamhet, en verksamhet som i stort sett går ut på att pressa pengar från verksamhetsidkare för att ge dem deras beskydd, dvs låter bli att göra livet surt för dem om de bara betalar. Jag undrar hur beskyddarverksamheten ser ut till exempel i... Sollentuna centrum. Jag söker på "beskyddarverksamhet +Sollentuna", ha. Inte ens rikskända Stinsvillan kommer upp, fast det är en spelhåla som alla känner till. Men nu med min blogg kanske den gör det.
---
Litet tillägg: Stinsvillan är en (ö-)känd samlingspunkt för diverse spel, sägs det. Ägarna av haket vet jag inget som helst om, och jag har själv inte varit där. Folk som spelar håller sig inte alltid till tipskuponger och spelautomater, så mycket vet jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar