9 november 2005

Stordrift för ensamstående

8 samtal till hos psykoterapuffen. Det blir nog bra det. Prata är bra.
8 lektioner till på spanskeriet. Om bara en ny lärare hittas.
8 timmars jobb per dag.

Nej, idag jag jobbade över 10. Kanske 13-14 timmar. Lägger 7 extratimmarna i en virtuell buffert.

Sen behöver jag en personlig assistent och coach också. Och en body guard. För allt praktiskt jag inte hinner när jag inte kan vara allstädes närvarande.

Rodda med myndigheter är bedrövligt. Att få reda på hur lagstiftning och praxis ser ut. Vilka myndigheter och förvaltningar är ansvariga för vad. Om det är något jag levt med de senaste åren är det myndigheter som bollar ansvar mellan sig, skyller på varandra, utreder igen, utreder i all oändlighet, skriver fel saker, lyfter upp oviktigheter och glömmer det viktiga, och inte gör det lilla lilla de lovar.

Har på grund av allt i familjen inte orkat ta itu med allt i och runt familjen.

Idag ringde jag kommunen för att få prata med en studievägledare. Blev kopplad till en expert, en utvecklingsledare inom stadsdelen med ansvar för grundskolan. (Utvecklingsledare. Kul jobb. Jag vill också leda utveckling... ) Vad jag förstod har stadsdelens grundskolerotel, eller vad de nu heter, inget ansvar för barn och ungdomar som ramlat utanför skolan, även om det är skolan som stegvis petat ut dem i ingenting. Respektive skola har bara ansvaret för de barn som är inskrivna i skolan. Är barnen däremot inte inskrivna i någon skola alls, så ligger ansvaret hos soc, som ser till att barnen inte far illa. Framför allt inte far illa i hemmet. Och då ska det utredas. Och utredas igen.

Jag förstår inte. Alla måste klara grundskolan för att få det enklaste av jobb eller gå vidare till gymnasium. Gå om det sista året i 9:an går inte. Ungarna placeras på IV-programmet, där 9 av 10 inte lyckas avsluta studierna i kärnämnena. Komplettera grundsskola på komvux går inte förrän man är 20 år. Komplettera grundskolan på en folkhögskola kan man på några få ställen i landet - om man flyttar dit, och inte förrän man är 18. Undrade om man kan göra grundskolan på distans, genom att tenta av, privat? Men experten hade inte en susning. Snart blir jag väl expert på det här området också...

1 kommentar:

  1. Det finns bra och dåliga. Men det verkar inte finnas några alternativ till IV-programmen. Till exempel att läsa på distans och tenta av.

    Man får se.

    SvaraRadera