13 november 2005

Absolut minne

Vissa saker är låter lite konstigt. För ett tag sen fick jag höra det första gången. Att jag har absolut gehör.
Hörde ni?

Snabbt söker jag på begreppet och läser att absolut gehör är en allmänmänsklig egenskap, men att allt jäkla oljud sabbar det. Ljudigenkänningsförmågan gör att vi så lätt kan skilja en persons röst från en annan. Men så kallat absolut gehör är kopplat till kunskap om toner.

Fick rätt nyligen veta att jag kom in på Adolf Fredriks musikskola. På 60-talet. Efter testerna man gjorde i fjärde klass. Känns bara lite för sent på nåt sätt. Hade varit bra att få veta det då.
Inte nu!

Det lustiga är att jag så väl kommer ihåg att hela vår klass prövade in, att vi tjejer satt där i korridoren med våra rosa och vita hartassar för att ha tur, och att beskedet om vilka som kommit in lästes upp i klassrummet. Jag hörde inte till de lyckliga. Men var ändå lite lättad, för jag ville egentligen inte byta klass och flytta över gatan till Stora, även om vi visste att precis allt var mycket bättre där på Stora än på Lilla. Adolf Fredrik alltså.

Nu påstår min mor inte bara att jag visst kom in, men nu också kryddat med absolut gehör. Hon säger att hon hittat ett brev där det stod att jag kom in, hade absolut gehör, och borde välja fiol som instrument. Nåt brev har jag aldrig fått se. Kan bara inte tro på det.

Synd att absolut minne inte hör till standarden. Eller det kanske är tur det.

1 kommentar:

  1. Jag har nog rätt gott minne, om än inte för namn, men gehöret har jag ingen koll på, det är nog normalt. Jag tror att för skarpa sinnen alltid har sina nackdelar också.

    SvaraRadera