28 oktober 2005

Tänkarhattarna på

Dags att ta upp de Bonos tänkarhattar. Ibland förr när jag körde fast tog jag till dem för att styra in mig själv på ett nytt spår. Det finns många bra tips i boken. Till exempel hur man kan tvinga sig att tänka tvärtom och se saker från olika vinklar istället från bara en. Boken har många år på nacken, men hattarna glömmer man inte.

Igår hade jag känslohatten på mig. Molade runt och kände mig sviken, besviken, lurad, ledsen, arg, irriterad. Till och med mycket irriterad. När jag kom hem tog jag av mig hatten och såg på tv istället. Nån hatt för tv-tittande finns inte.

Man får inte drunkna själv av att andra beter sig svinaktigt. Innan jag går ut idag ska jag välja hatt. Den gröna, kreativa, är jag alldeles för trött för, men den gula kan duga. Tänka möjligheter. Vilka möjligheter finns det och hur kan det göras?
---
VIT samla information
RÖD känsla och intuition
SVART kritisk bedömning
GUL möjligheter och vägar
GRÖN kreativitet, idéer, provokation
BLÅ summering, nästa steg, beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar