30 oktober 2005

Och så här gick det på provet

[rättat med rött 23 november]
Första provet var engelsk läsförståelse respektive svenska ord i ett svep. Provet var bara utprovningstest, resultaten räknades inte. Sen kom 2 skräcktest före lunch, i mental djupsömn:

Kartor/diagram: 10/20 [12/20]
Matte/logik: 8/22 [9/22]

Efter 8 bitar sushi, lättöl, banan och kaffe:
Svensk läsförståelse: 13/20 [14/20]
Engelsk läsförståelse: 16/20
Svensk ordförståelse: 38/40

Fick 85 [89] av 122 rätt. För 2 år sen när jag gjorde provet hade jag över 100 rätt och i stort sett full poäng på svenska- och engelskadelarna, och fick en normerad poäng på 1,4. Nu blir det väl 1. [Blev 1.5]

Engelska läsförståelsen var svår, och det har blivit svårare med åren. Texterna i både det engelska och svenska läsförståelsetestet är vidriga. Man hör hur alla omkring suckar. Fan. Usch. En 24-årig kille som satt bredvid berättade att han inte förstått någonting av den svenska texten om tideräkningen historia, som var en av fyra texter. Hälften av texterna hade han inte hunnit läsa. Jag hann allt, trodde jag förstod allt. Men det gjorde jag ju inte.

Det svåraste för mig är diagram-provet. Hinner i bästa fall hälften av uppgifterna. I år var det lite mer siffertabeller och vanliga cirkel- och stapeldiagram, vilket gjorde det lättare. För mig alltså. Och om matte/logik-provet legat på eftermiddagen hade hjärnan kunnat varit med också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar