18 juni 2005

Snart dags för ö-jäveln igen

Image hosted by Photobucket.com
Till och med hundarna är lite gladare därnere. Den här brygghunden tar glatt emot besökare som kommer sjövägen till kajtarstranden Pounda på Paros. Ett coolt ställe att hänga och roligt att se på kajtarna också.

95, 96, 97, 99, 00, 01, 02, 03, 04... och snart dags igen. Ovanligt nog längtar jag verkligen dit. Fast jag ska till Mykonos och Ios också.

När man möter bekanta på stan är frågan inte "Ska du ner i år?" utan "När åker du?" Det är som att en filial av Sverige alltid åker ner till Grekland i juli. När det är som VÄRST där och som BÄST här.

Vi ställer helt enkelt upp. Öborna behöver oss. Och vi dom. Inte jag kanske, men de andra. Är betraktad lite som en svikare eftersom jag åker till andra öar också. Som Skiathos, Kreta, Mykonos och Naxos, och inte minst Ios, som fortfarande är min favorit.

På ö-jäveln, som den brukar kallas, alternativt ap-ön, bor man oftast där de man brukar bo. De flesta var där på ö-luff som tonåringar och kommer sen tillbaka som vuxna med eller utan barn, och de där barnen är nu tonåringar som åker dit på egen hand och snart kommer dit med egna ungar. Alla säger att de nästa år ska åka nån annanstans, kanske till en annan ö, men så dyker de upp ändå. Och fastnar igen.

Några bor alltid i hamnen. Några alltid uppe i byn. Syrran bor alltid hos Athina och har halva packningen kvar över vintern. Jag vill alltid bo på Finikas, men har bara fått rum en enda gång. Jag brukar sitta hos ägaren i trädgården då och då och älta problemet. Han säger:

"Lessen, jag är verkligen ledsen att jag inte har nåt rum åt dig, hela juli är bokat. Man kan ju lita på mig", säger han. "Har man bokat här så står bokningen fast. Och när de är här bokar de rummen för nästa år också." Jag brukar fundera på om jag ska boka rum för nästa år, men jag tror alltid att jag inte ska tillbaka.

Annars brukar man gå bet på att förboka hotellrum nere på öarna. Om man bokat, så är det ändå fullbelagt när man kommer släpande efter långa resan. Det har hänt så många gånger och förklaringen är oftast att folk tillåts vara olydiga:
"Jag sa att rummet var bokat, men dom ville inte flytta, familjen där. Dom vägrade åka, vad kan jag göra? Dom säger inte ens när de ska åka!"

Har man placerat sig i ett rum får man helt enkelt stanna kvar. Utom på Finikas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar