3 juni 2005

Kassa på pass

Rosa pass på plats och nytt 10-årspass beställt. Efter 1 oktober kommer man inte utfärda annat än 5-årspass, så passa på.
För övrigt är passexpeditionen vid Rådhuset bedrövlig. Långa långa köer och en stor och mixad dos av Stor-stockholms pågående förkylningar, sådär lämpligt inför resan. Länge sen jag såg så många mycket små och snoriga ungar.

Jag, som förstår svenska hyfsat, förstod med svårhet anvisningarna, och anvisningarna om var man kunde få information var ännu sämre. För att få information, till exempel om vilka regler som gäller, fick man ta nummerlapp och köa med alla dom som skulle hämta ut pass. Inte riktigt vettigt.

Att de håller öppet till klockan 15 betyder inte att man kan komma lite innan, som i en vanlig butik. Klockan 15 är tiden då de själva planerar att sluta för dan. Många som kom vid halv tre fick vända. Ingen förklaring, bara en stor lapp med STÄNGT på nummerlappsmaskinen. Näst sista turlappen fick jag. 14:59 hade jag mitt provisoriska pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar