3 juni 2005

Jag ser för jävlig ut...

Till dottern:
- Kolla det här, jag ser för jääävlig ut.
- Gör du? svarade hon.
- Såhär ser jag ju inte ut, sa jag, och visade uppp det provisoriska passet.
- Gör du inte? sa hon.

Sen la hon snällt till:
- Man ska se ut sådär på pass. Hör till.

Hjälp.

Såg ni programmet igår där en stackars 46-årig brittiska utsattes för en "poll" på gatan. Förbipasserande fick frågan hur gammal de trodde hon var. Nån sa till och med 70. Snittvärdet blev 56 nånting och målet för operation och styling var att hon skulle se 10 år yngre ut, alltså se ut att vara i sin egen ålder. De engelska programmen är en viskning jämfört med de amerikanska, men de är ändå grymma. speciellt att se den personlighets- och attitydförändring som inträder hos den nyopererade, som blir som ung på nytt med all sin forna livlust tillbaka.

Har idag inhandlat solkräm faktor 25. Inte bara för att slippa bli ett riktigt russin, men också på grund av soldyrkarcancern som just nu ökar bland surfare, simmare, båtfolk och frisksportare, och även här, inte bara i soliga Australien. Ser ut som ett harmlöst myggbett som inte läker på pannen eller kinden, men cancern äter sig in mot ögonen, näsan och hjärnan istället.
---
Nån jag känner fick diagnosen nyligen.

10 kommentarer:

  1. Såg ju dig IRL på Bloggforum, inte ska du bekymra dig för ditt utseende, du såg ju precis så helcool ut som ditt namn antyder. Passbilden ser ju bara passkontrollanten och knappt det.
    Är så himla avundsjuk, mmmm Barcelona, har aldrig varit där, just nu skulle jag åka var som helst där solen skiner. Har dock bokat till Karpathos i sommar, en vecka med nästan x-et, hmm, kan det verkligen bli bra, många böcker blir det...
    Njut i solen i B, tänk på oss i regnet.
    "AP"

    SvaraRadera
  2. Hatar att ta bort vällevnads-problematiken men är glad att syrran är på väg hem med sin radioaktiva dotter som har neuroblastom och som fått en högdos med radioaktivitet. Vi ska SKITA i hur vi ser ut och njuta av livet istället. I morgon kan det vara för sent. Fr Östergök

    SvaraRadera
  3. Nästa Bloggforum i Barcelona?
    Jag kan reka hotell och sånt...

    "Nästan x-et" låter inte som drömscenariot precis.

    Jag tänker alltid på alla i dåligt väder. Jag tycker alla ska röra sig mot bättre marker. Det är såhär nästan jämt.

    SvaraRadera
  4. Neuroblastom?
    Hoppas verkligen det botar henne.

    Jag håller med. Det är så när anhöriga drabbas av död eller sjukdom, att man får fundera några extra varv på livets kvaliteter och vad vi lägger tid och kraft på.

    Där har alla vuxna åtminstone ett ansvar att visa alternativ till mainstreamytlighetslyckan.

    SvaraRadera
  5. Jag försöker leva här och nu. Försöker få mina döttrar att göra detsamma. ÄNDÅ är en 11 år och funderar över om hon är för tjock... Jag har inget minne av att jag vägde mig när jag var ung. Jag kommer ihåg att jag var "tidig" och inte ville ha BH! när mamma tyckte att det var dags, men aldrig att jag funderade över vikten. JAG HATAR MEDIA! Leve forskningen på barncancerområdet. Dom gör underverk numera. Synd bara att det blir ÄCKLIGA prioriteringar på Lunds sjukhus pga personalbrist.

    SvaraRadera
  6. javet, barncancer tar död på vilken koversation som helst. Men så är det ju så dumt onödigt tycker jag.

    SvaraRadera
  7. YES !!!
    Bloggforum i B.

    Exakt vad jag behöver, en anledning att ge mig av.
    Tog mig ändå till Bloggforum i Stockholm trots att jag inte bor där och inte bloggar (måste varit i total minoritet) men det var jättekul.
    Har så svårt, så obegripligt svårt att komma iväg, få någonting gjort.

    Ja ja nästan x-et är knepigt, han är min ex-sambo sen 7 år och nu särbo. Borde ske i omvänd ordning eller hur. Beror i vårt fall i huvudsak på min son med ett tufft neuropsykiatriskt handikapp, ingen av oss orkade längre.
    Men resan blir ett test, har vi något kvar att prata om, jag tror egentligen inte det men har ändå så svårt att släppa honom.
    Uhhh, han är här, kommer nerför trappen, måste sluta.

    "AP"

    SvaraRadera
  8. AP:
    Hoppas att ni hittar tillbaka till varandra. När blir det Karpathos?

    SvaraRadera
  9. I slutet av juli, låter det bli som det blir, tänker inte anstränga mig så mkt.
    Apropå väder så har jag idag tillbringat hela dagen i hällande ösregn UTOMHUS, helt frivilligt, det var en hästtävling (sånt sysslar jag och dottern med). Efter två timmar under en filt och ca fem glas rödvin så har jag nu återfått värmen.
    Vi var helt lyckliga när det slutade regna och solen liksom kunde ANAS genom molnen. Det var högst 10 minuter sen kom skyfallet igång igen.
    Det är alltså den 3:e juni idag och jag har haft långkalsonger och varma fleecevantar på mig, normalt ??!!
    "AP"

    SvaraRadera
  10. Tur att det ändå finns filtar och ett glas vin att ta till!

    SvaraRadera