21 juni 2005

Hushållsarbete inihelvete tråkigt

Sen jag sabbade två palm pilots på raken har jag aldrig riktigt fått ordning på vad jag ska göra och i vilken ordning. För mig funkade det perfekt med palmen och jag kunde till och med skriva i mörkret utan att titta, precis som på tangetbordet.

Fastän jag var i värsta oredan lyckades jag inte tappa bort något viktigt. Palmen påminde.

Nu har jag lappar och papper och nån slags liten almanacka med jätteutviksöversikt som flyger ut en meter så fort det blåser. Och lite i en outlook här och nån outlook där, och en kalender i yahoo.

Försöker tänka. Vad är viktigast just nu? I vilken ordning är det smartast att göra saker? Och så skriver jag en post-it-lapp till, som jag tappar bort.

Jobbade med process-ingenjörer i åratal och gick omkring i salar fulla av ett helt företags processrationaliseringsarbete över väggarna, som sen fördes in i verktyg på datorn och kunde bearbetas ytterligare och distibueras. Och så klarar man inte av att sköta ens de små aktiviteterna i privatlivet.

Känns det igen?
Är det kanske så att de saker som måste skötas för att ett hushåll ska gå runt är så inihelvete tråkiga? Och de som lyckas kallas "duktiga", ordentligt duktiga.
Man misslyckas för att det helt enkelt tråkar ihjäl en.

2 kommentarer:

  1. Jag jobbar med bl a support på Palm Pilots, jag kanske skulle fixa till ditt liv?...*skrattar*
    Själv skulle jag inte överleva utan Post-itlappar, men jag slarvar inte bort dem, oftast...
    Du får skriva vad du måste göra här på bloggen, då får du minst fem stycken påminnelser om dagen...*s*

    SvaraRadera
  2. Du kanske kan rädda mig alltså! Vad bra!

    Den ena palmen funkar i betydelsen synkar, men skärmen är helt okänslig. Återställde den och tappade datat.
    Man kan inte skriva, inte klicka ja eller nej. En semester-palm kanske?

    SvaraRadera