10 juni 2005

Bloggsommar via mobilen?

Har haft den här bloggen sen i januari och låter den knaggla på, även om jag jättegärna skulle vilja fixa annan layout och lite mer kommunikativ funktionalitet, och ha lite mer tid, förstås. Stationsvakt tycker att det viktigaste mot sommarbloggdöden kan vara att helt enkelt hålla den igång, att inte komma av sig.

Jag vill blogga on the road och tycker jag borde kunna det via mobilen. Det ska mycket till för att mota in mig på ett trångt internetcafé i Grekland med 100 tonårskillar som väntar på att få spela.

När jag ställer väldigt enkla frågor till tekniskt intresserade med supermobiler suckar de:

1) Finns det några mobiler med lite mer textminne, så att man kan spara fler sms?
Svar: Suck! Varför ska du spara sms, ställ in att de ska raderas direkt istället.
(Jag ser ibland en del sms som minnesanteckningar eller ögonblicksskildringar)

2) Hur gör jag för att maila ett sms till någon istället för att skicka till mobilen?Svar: Suck! Och varför då da?

3) Det finns e-mail-funktion i mobilen, men hur gör jag för att få det att fungera?
Svar: Suck. Du får väl ställa in det till att börja med.

4) Man ska kunna föra över data från mobilen till datorn och tvärtom, hur gör man?
Svar: Suck. Vet du inte ens det!

Känns som en stängd värld. Man fick aldrig den där första introduktionen till hur man ska kunna använda mobilen, förutom att ringa och sms:a.
För visst skulle man kunna publicera på bloggen ute på luffen om man bara kunde maila till den via mobilen?

5 kommentarer:

  1. Nej man kan verkligen undra varför alla de där finesserna finns i telefonen. Inte verkar det vara för att man ska kunna använda dem. Och jag har ändå en gammal telefon, som det ska gå att mejla ifrån, sägs det.

    SvaraRadera
  2. Om du har Comviq är det bara att SMSa till nummer 100 för att skicka SMSet som e-mail. Börja med att ange e-mailadressen i ditt SMS. Vart man skickar sina SMS för att få dem till e-mail hos de andra operatörerna vet jag inte, men RTFM ;-)

    Själv har jag ett litet script som vidarebeordrar mina e-mail till bloggen med automatik.
    Jag har lyxen att blogga på en egen server, så då kan man trixa med sådant.

    Blå himmel,
    /David

    http://bengtsson.net

    SvaraRadera
  3. http://help.blogger.com/bin/answer.py?answer=1137&query=cell%20phone&topic=0&type=f

    SvaraRadera
  4. Hittade en howto
    http://www.jasonprini.com/?p=356

    SvaraRadera
  5. Tack tack. Jag har nåt tele2-abb och en Sony Ericsson T610. Det borde funka ju, och blogger kör jag med. Sen stupar det väl på att man inte klarar av själva telefonen.

    SvaraRadera