27 maj 2005

Som andra fast kvinna

Hur den genomsnittlig bloggaren respektive bloggläsaren är finns redovisat på bloggen Media Culpa. Som vanligt är det skönt att känns sig lite udda, men det är inte mycket som skiljer mig från genomsnittsbloggmannen egentligen. Förutom att jag är kvinna, och kanske lite mer än 26-35, och anonym, eller låtsas vara. Bloggar för att jag gillar att skriva, gillar mediet, och ibland har något jag vill berätta eller bara få ur mig.
Det nästan anonyma har sina komplikationer, för det räcker för en person som känner till mig på jobbet eller privat, att läsa några få texter, så förstår de att det är jag. Jag skulle vilja vara helt anonym så att jag kunde skriva helt öppet om det verkligt knepiga i livet runtomkring. När jag har som mest att skriva om förblir det oftast bara formulerat tankarna. 

3 kommentarer:

  1. Det var just den aspekten som gjorde att jag ville vara anonym - friheten att kunna skriva mina tankar utan hänsyn - tyvärr begränsar man sig själv ändå - det finns så många ledtrådar..

    SvaraRadera
  2. Även jag är en sådan där "halvt om halvt" anonym en som genast skulle kännas igen om någon i min lilla stad hittar till bloggen. Den dagen jag får vetskap om att t.ex. min chef skulle halka in på den kommer jag nog att dra mig ur. Och ändå så vill jag vara mer öppen än vad jag är. För mig är skrivandet en fråga om att lätta på trycket och få ur mig allt det där som t.ex. irriterar på jobbet. Helt anonym tror jag i alla fall det är svårt att vara. Som Cornelia påpekar så finns det så många små ledtrådar som leder till rätt person.

    Förresten så har jag flyttat min blogg ifall du fortfarande ska ha kvar länken här. Bloggi.se verkar ha kapsejsat.

    SvaraRadera
  3. Förstår precis, vill också börja blogga men funderar mycket kring öppenhet eller anonymitet, för min del lutar det definitivt åt anonymitet eftersom jag verkligen vill kunna skriva om livets alla tunga sidor, tror att det är där mitt behov ligger.
    Såg dig på bloggforum men eftersom jag är en försiktig person så tyckte jag det kändes scary att säga hej, ville liksom inte tränga mig på, just för att du valt att vara anonym, men jag är alltså värsta amatördeckarn. Ett antal ledtrådar i dina bloggar plus förstås din bild, svart kavaj, sjal, eller hur.
    "AP"

    SvaraRadera