25 maj 2005

Öppet köp tre gånger om dan

Inledde idag en ny era i mitt shoppingfattiga liv. Jag ska inte passera skyltfönster och tycka att allt är fult. Jag ska tänka normalt: "å va fint, å va snyggt". Och gå IN i affären.

Jag går alltså in i en klädaffär, plockar några plagg som ser ut att vara fina, struntar i prislappen. Kollar bara att det står S nånstans och går sen direkt till kassan och betalar. Böka i provrum skippar jag. Man blir så irriterad på typen där i spegeln som tappar alla mynt på golvet och inte hittar mobilen när det ringer och...
Har förresten aldrig förstått mig på provrum med en halvlängds gardin framför båset. Kanske ok för långa personer - men när man är kort som jag och tappar allt på golvet och måste krypa omkring kunde man lika gärna vara utan gardinen helt och hållet. Gör ju knappt nån skillnad.

Om sakerna inte passar hemma passar de inte ute heller. Det är bara att lämna tillbaka eller byta nästa dag, och så har man lurat in sig i klädeskarusellen. Passerar ändå igenom Kista galleria tre gånger om dan, och kläder väger nästan inget jämfört med alla pappershögar som jag ändå släpar fram och tillbaka.

Undrar om jag lyckas lura mig själv till detta? Tänk om man slår över i motsatsen och blir beroende av att köpa nya kläder hela tiden för att att må bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar