15 maj 2005

Hornsgatan för alla

Mätt av soppan på Thailändska Tigern drevs jag av ensamhetskänslor vidare österut på Hornsgatan. Borde ha stannat och försökt bli polare med några thailändskor (jag med). Skulle vilja bli ännu bättre på konsten att hänga i timmar utan att göra nåt, och ändå ha kul.

Så. Ensam kille går till Tigerns bar och träffar thailändskor.
Ensam kvinna går till Dubliner Southside (mind the Irish noise) för att träffar engelsmän och irländare. Ha! Trodde man fel. Trehundra ölbyggda killar stirrar på en tv-skärm. Jag tror minsann att det handlade om fotboll, kanske ishocky. Who knows, who cares?

Passerade Ringboms, och slank sen in på FBK, Folkoperans bar och kök. Såg enstaka par som lutade sig mot varandra och bergis diskuterade kulturklimatet. Eftersom baren därnere dessutom saknade bartender gick jag vidare, och trängde mig igenom köerna utanför Hornsgatan 66, som måtte vara otroligt populärt. Unga förhoppningsfullt hoppande killar och tjejer, biffiga dörrvakter, snören. Skönt att inte ha allt det där med barnafödande och sånt framför sig, tänkte jag nöjt när jag räddat mig förbi. (Minns just att jag försökte lura i x-et att Hornsgatan betydde "Horny Street", men han gick inte på det)

En gång i tiden låg anrika restaurang Gropen just där. Det var nog Stockholms billigaste restaurang, där fattiga unga Mullvadsockupanter, musiker och annat pack delade bord med de riktiga söderdekisarna. De gängen flyttade sedemera till mellanvårdsalternativet Lilla Mariapå Mariatorget, som numera är hotell Rivals domäner. Vill man ändå träffa en a-lagare och se en meny med bara pannbiff & lök på, backar man Hornsgatan tillbaka mot Hornstull, till Corso, sista utposten före parkbänken. Vet inte om stället ens kan platsa in på sunkhak.se...

Men nu tänkte jag inte förlora mig i Stockholms kroghistoria, utan förflytta mig närmre nutid. Gårdagskvällen. Jag ville träffa polare och chansade på att någon kunde finnas därinne på Black & Brown. Så nästa (eller nästnästa) text kommer (kanske) att handla om Black & Brown Inn och folket där.

Tidigare text i serien:
Hornsgatan goes thai

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar