27 mars 2005

Upplopp på Södermalm

Inte långt ifrån: DN: Upplopp på Södermalm. Aftonbladet: Polis i natt: Jag skjuter: webbtv.
Det var nog en bra idé att stanna hemma igår.

Vad jag än kunnat hitta på igår hade jag varit tvungen att passera korsningen Ringvägen/Hornsgatan där Dubliner South ligger. Några av ungdomarna härhemma fick påringningar på mobilen från oroliga mammor, som ville veta var de var. Och i efterhand förstod jag att de brölande ynlingarna ute i Tantolunden antagligen hörde till dom som lyckats smita från piketerna.

Ibland tar jag en öl på Dubliners south. Har man riktig otur kommer det en drös från nån bandymatchpaus. Annars är där mest en och annan engelsman eller irländare och deras tjejer. Folk sitter med en bok i baren, sippar på guiness och lyssnar på sångare från hemtrakterna. Att det skulle vara Hammarbyarna stampub stämmer inte. Ölen är helt enkelt för dyr för det. En paint kostar ungefär 50 kronor, och vilken fyllehungrande huligan har tid att vänta 10 minuter på att en Staropramen ska bli färdig, när man kan få en ful-öl för 19 spänn på Götgatan.

3 kommentarer:

  1. Fan, nu blev jag ölsugen.

    SvaraRadera
  2. Och jag med. På fin-öl. Till exempel en staropramen. Eller en London Pride, på Bishops Arms.

    SvaraRadera
  3. Jag oxå. Är inte så noga med sorten men finöl ska det så klart vara och helst inte mörk...

    SvaraRadera