24 mars 2005

Grannen gömmer sig

Hon sitter där bakom sin neddragna persienner och lyssnar.

Jag har ringt på två gånger idag, men hon öppnar inte. Var hemma hela dan och tog emot flyttlass, men hon går inte ut. Det är generationen som aldrig har tänt om de är ute, så jag vet att hon är hemma och persiennvinkeln i köket ändrades lite under också. Jag ogillar verkligen persienner.

Är mer holländsk av mig. Gillar stora fönster och fri sikt ut. Hörde att bristen på gardinanvändning i Holland grundar sig i en gammal borgerlig tradition där man genom att inte skyla sig visar att man inte har något att dölja... jo, jag vet att det kanske också handlade om att visa vad man hade i rummet man skyltade mot gatan. Jag förstår bara inte att folk inte släpper in ljuset.

Idag ville jag bara veta varför hon ringer till störningsjouren utan att först höra av sig direkt till oss om vi stör. Som hon lovat.

Jag stack in ett litet brev till henne inatt. cc: hyresvärden. Har inte skickat mailet än, bara skrivit det, och stoppat en utskrift av det i hennes brevlåda. Om hon inte är talbar under påskhelgen åker brevet vidare från utkast till värden.

Tack ni som kommenterade föregående text. Jag och barnen har nog haft max-otur med grannar. Vi håller verkligen igen här. Spelar aldrig högt. Har inga riktiga fester nånsin. Tassar runt i raggsockorna.
Grannarna på förra stället var HELT galna. När gubben skrek in i brevlådan
- Jag ska slå ihjäl er era jävla skitungar!
och vi dessutom hade så många vittnen eftersom dottern fyllde 10 eller nåt och både mormor och morfar och farmor och farfar var där, så var det rätt läge att ringa polisen direkt efter månader av hot, ofta på telefon och direkt till ungarna.

Höll på att glömma det inte oväsentliga i sammanhanget: att karln dunkade i dörren med baseballträ vid tillfället. Hotet blev påtågligt, inte bara en galen pensionär.

Om damen under jobbar eller inte, är utplacerad genom allmännyttan eller är sjuk är förstås betydelselöst, om man är okej mot grannarna. Skrev lite dumt i förra texten. Men det är terror för mig som heltidsarbetande och ensamstående att veta att man har en granne som jobbar stenhårt på att bli störd, och som sitter hemma och trycker hela dagarna och lyssnar, och speciellt mycket om jag går ut en kväll för att träffa folk. Jag KAN INTE vara hemma hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar