25 mars 2005

Ägg ägg ägg

Temat är visst ägg. Många äter ägg hela året. Kokar, steker, blandar i pannkakssmet. Ser dagligen äggköpare. 6-pack, storpack. Och så kommer påsken och det blir fullkomlig ägghysteri, som om vi bara fick äta ägg just på påsken.

Jag hör till de stackare som inte får äta ägg. Har bestämt det själv eftersom jag har gallstensläggning och inte vill hamna på akuten igen och tappa vikt och bara få äta frukt- och grönsakssoppor i veckor. Går på rådet att utesluta ägg, grön paprika och äpplen. Värst är tydligen grön paprika, som var en av mina basråvaror tidigare.

Vi har skojat lite och bjudit in till födelsedagseftermiddagsfika imorgon. Ingen middag den här gången. Dom tror visst att dom ska få kaffe och kanellängd!!! Efter 20 år med barnens födelsedagar och inte ett enda kafferep så tror dom vi plötsligt ska ha bullkalas. Vad besvikna dom kommer bli. Det blir en sallad med räkor och avokado, gott bröd och jättegott vin som kostade skjortan.

Nu ska jag gå till Vi. Det låter ju helt galet...

2 kommentarer:

  1. Men vad säger du! Ska man inte ägg om man har/har haft gallsten! Gäller inte mig i alla fall. Åkte in akut för två år sen och man tog bort hela blåsan. Dietråd frågade jag efter, men man sa att det inte var några speciella problem med någon mat. "Pröva dig fram!" fick jag som svar. Och det gjorde jag och det har allt blivit en del ägg också. Löksoppa kan ibland ställa till problem dock.

    SvaraRadera
  2. Om man tagit bort gallblåsan så behöver man nog inte tänka på maten. Det är om man har den kvar man måste tänka på att inte producera gallgångsgrus. Tydligen är det paprika och äpplen som grusar till det för vissa.

    SvaraRadera