12 mars 2005

En av de fyra borta

Här är mina fyra cyklar.

Den vita mustangen. 5 växlar, trög i starten men snabb fan när man kommit igång.
Den röda kroonen. Inte cykel längre, bara den trögaste av de tre växlarna funkar. Brukar ha den i Kista för att cykla mellan centrum och kontor.
Silver-Hamatzun. 18-växlad hybridsak. Rostig efter utomhusliv i åratal, året runt.
Den gröna peugoten. As-snabb smaldäckad äckelmintgrön 12-växlad "klassiker", som det brukar kallas. Dubbelt så snabbt som de andra. Men kedjan är av. En cykelhandlare på Kungsholmen har lovat att fixa till den. Snobbaffärerna vägrar. De vill byta ut hela cykeln, trots att det bara är kedjan som behöver fixas.

Image hosted by Photobucket.com

Idag hade jag behövt Hamatzun, min gamla citybike, men var tvungen att ta vita mustangen istället. Väglaget var rätt moddigt och bilisterna tog ingen större hänsyn än vanligt. Ingen alls alltså. Jag fattar inte hur de vågar. Köra ihjäl nån är ingen hit.

Egentligen vintercyklar jag bara på Hamatzun men någon plockade den från Medborgarplatsen i höstas. Hur en låst och prydligt parkerad cykel kan bli "upphittad" är ett mysterium för mig. Hur gör de för att det ska låta trovärdigt när de lämnar in cykeln på hittegodset?
- Eh, hittade den här. Om ingen hör av sig på tre månader är den min va??

Så om ni ser den, hojta till! Jag kan också bara "hitta" den, lämna in till polisen och få den efter tre månader. Jag vet att även om jag har ramnumret på kvittot så kan jag betrakta cykeln som förverkad.

Det var lite väl kallt för cykling, men jag hann köpa tvättmaskinen i alla fall. Kommer på måndag förmiddag.

3 kommentarer:

  1. Tänka sig - jag ar oxå haft en Peugote fast lila. Den har dock fått ge vika för en tysk citybike med 24 växlar....

    SvaraRadera
  2. Om jag inte hade 2,5 mil till jobbet skulle jag cykla. Har ny cykel på gång som jag ska hämta ute i Upplands Väsby eller nåt när det går att cykla därifrån och in till stan.
    Det är en långfärds-Peugeut. 18-växlad. Men man behöver en citybike också, och en skräpcykel här och där.

    SvaraRadera
  3. Jag har 2.8 mil till jobbet och cyklar gärna men bara den varma årstiden. Det ultimata hade förmodligen varit om man kunde cykla varje dag året om (nästan i alla fall). Som det är nu är jag invalid första veckan, för det mesta någon gång i april, när jag återupptar cyklingen. Det bästa med min nuvarande bike är styret. Man kan välja om man vill sitta i "racercyelställning" eller mer "normalt". När vi köpte de cyklar vi har nu hade ingen någonsin sett ett sådant styre förut men nu ser jag dem allt oftare. Nåväl lycka till under alla omständigheter med hemcyklingen av nya cykeln! Vår dotter bor förresten ute i Upplands Väsby, det är en bit in till Stockholm för det är dit, antar jag, som du ska cykla hem den?

    SvaraRadera