11 februari 2005

Svar från balkongen?


Hoppade stolen hit? Den stod till vänster om bordet, långt utanför bild.

Dras inte till det ockulta, men har grubblat lite. Hur kunde brorsan falla så illa? Hur kunde han falla över ett så högt trappräcke? Inte ens en asfull person skulle kunna trilla över av misstag, och ett självvalt hopp från en så låg höjd skulle knappast ha dödlig utgång. Så polisen har utrett i fyra veckor. Själv lägger man pussel av de små bitar man har.

Oberverade idag att en av balkongstolarna hade flyttat sig en meter. Från att ha stått normalt, med stolsryggen mot husväggen i vintervila, till att ligga vält med ryggen i balkonggolvet. Ingen har varit så långt ut på balkongen. När fönstret och balkongdörren flög upp i förrgår natt kändes det lite ruggigt. Speciellt som det var vindstilla. Frös, tog ett bad. Och där i badrummet kom kom en låt i huvudet. Det var Ted Gärdestads Oh, vilken härlig dag. Och jag kollade texten (som jag förkortar här):

lalalalalalala...

åh såg du mig?
såg du vem det var?

jag hade satt mig ner
när du tog av dig dina kläder
åååå vilken härlig dag

fick syn på svalorna
de kunde lova vackert väder
åååå vilken härlig dag

åh såg du mig?
såg du att det var jag?

(I efterhand är känslan lite av "allt ok med mig, hopp om vår, satt där, såg dig, såg du mig? Och senare, ihop med stolen: "Fattar du nu hur jag föll?" Kanske som när man faller i sömn och handlöst faller bakåt. Det är när man vaknar i fallet som är läskigt, eller hur!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar